March 8, 2009

PPSMI dan alasan mereka.


‘Kita semua ada lah hamba kepada sistem pendidikan yang dipolitikan dan dikomersilkan’ itulah terjemahan komen seorang rakan saya dari Australia. Saya sangat bersetuju dengan beliau bila dikaitkan dengan PPSMI, kerana ;

1. Di politikan;

Benarkah ia berjaya? Ia berjaya bila semua keputusan peperiksaan awam di ‘tailor cut’. Keputusan peperiksaan jika diterjemahkan dalam bentuk graf normal, ia jadi abnormal, bila bilangan mendapat ‘A’ terlalu ramai timbul soalan, ia ke? Cerdik sungguh ke budak-budak sekarang? Budak tak cerdik yang cerdiknya ahli-ahli politik. Kurikulum sentiasa diubah supaya mudah. Kalau tak percaya buat perbandingan Sukatan Pelajaran 5, 10, 15 , 20 tahun yang lalu dan kini. Apa tujuannya?

2. Dikomesilkan;

Lihat keputusan peperiksaan awal 2000 bilangan murid cemerlang terlalu ramai, ia ke murid-murid tu cemerlang? rupa-rupanya tanpa kita sedari bilangan yang IPTS yang diluluskan sangat banyak. Kemana anak-anak kita pergi jika IPTA tidak cukup menampung, IPTS le! mana lagi, kerana keputusan peperiksaan anak-anak ‘cemerlang’ ibu-bapa bergolok bergadai menghantar anak ke IPTS yang tumbuh macam cendawan.

3.PPSMI ada lah lembu betina yang susunya senang diperah;

a. Makmal komputer yang harga asal mencapai RM200000 sebuah bila sampai ke tangan sub hanya tinggal RM80000. (Patutlah roboh)
b. Membekal komputer ke sekolah agak-agaknya berapa juta pembekal untung dengan software yang tidak sesuai kerana tidak dibuat oleh guru-guru.
c. Peralatan Sains yang dibekal oleh siapa pun pihak sekolah tak tahu, kerana bila ada kerosakan nombor telefon yang diberi pembekal adalah kedai Plastik di Pudu (tuan punya kedai terperanjat bila menjawab telefon) Sekolah dipaksa membeli, walau pun salah dari peraturan kewangan.

Soalannya; PPSMI ni baik untuk siapa?

ultra

No comments: